ברק אובמה מרתק אותי. אני מאמין שגם אתכם. אדם צעיר יחסית מצליח לסחוף קהל מעריצים מכל העולם ובמקביל לקהל הבוחרים שאליו הוא מכוון. יכולתו הרטורית מעלה את התהייה, כיצד ייתכן שאדם אחד יצבור עוצמה כריזמתית כה גדולה?
אין לי ספק שרבים ניתחו, מנתחים וינתחו את התופעה הפנומנלית הזו שיצרה תקדים מדהים שיצוין בספרי ההיסטוריה. הגזע האפרו-אמריקאי הצליח להעמיד נשיא בראש הפרמידה של המעצמה הגדולה בתבל וכך להתרומם מעפר העבדות ולהתבשם באבק הכוכבים.
הסיבות שיצוינו לעלייתו של אובמה יהיו רבות וייחוסו לתנאי הסביבה הפוריה שאליה נקלע עקב האכזבה מבוש, חוסר האונים שהקרין מקיין מול המשבר הכללי, מחאת בני הגזע השחור ועוד. על משקל השפעתם של הנתונים נוכל להתווכח, אך עם דבר אחד ניתן רק להסכים, הוא יודע להעביר מסרים.
העברת מסרים בפוליטיקה זו אומנות השיווק להמונים, "מכירת" יכולותיו של אדם או שירות קשה יותר ממכירת מוצר מוחשי. כאן לא ניתן לכמת בנקל את משקל החומר, יכולות הביצוע, האחריות והאריזה. כאן נדרשים ערכי אמון גבוהים במיוחד לנתינת ברכת הדרך לאדם שבו אנו בוחרים. אנו מצפים לקבל ממנו 2 דברים עיקריים, האחד שהוא מתכוון למה שהוא אומר, והשני, שהוא אכן מסוגל לבצע את כוונותיו.
לניסיונו, שפת הגוף והאינטונציה של אובמה בוודאי יש משקל רב בהעברת המסר אך סיסמתו החזקה Yes We Can עושה עבודת שיווק שלא תסולא מפז. סיסמה גאונית המכמתת בצורה נפלאה את חכמת השיווק ומעבירה 3 ערכים חשובים ובסיסיים ליישום בכל פעילות עסקית.
1. מסר חיובי (positive appeal) - השימוש ב-YES ו- Can מדגישים את החיובי. תאמרו מה כן אתם יכולים לעשות ולא מה המתחרים שלכם אינם עושים. במסרים הפורטים על שלילתו של המתחרה
הלקוח אינו מעריך מכאן את יתרונותיכם, אם תקצינו ותכפישו המצב יחמיר, אם "תלכלכו" תתלכלכו והמטרה תפוספס. באמצעות מסרים חיוביים נוצרת כלפיכם אהדה והפרמטרים שציינתם משמשים כסמן ימני בבחינת המתחרים. הלקוח מספיק מתוחכם לבדוק את המתחרה כשהוא מודע ליתרונות הייחודיים שלך.
2. אמינות (credibility) - השימוש ב- WE אומרת בפשטות אנחנו מאוחדים בדעותינו. אנו מעוניינים ש"הלקוח" ירגיש שאנחנו איתו באותו צד. האמינות שנקרין תשדר לו בבהירות ששביעות רצונו היא הצלחתנו. בפרסום מכוונים לנקודת ההסכמה המשותפת (נ.ה.מ) כממתיקים סוד עם הלקוח ומשדרים לו בו זמנית, אנחנו חושבים כמוך. בשפת המכירה הדברים נאמרים ישירות "בוא נבדוק ביחד...".
3. זיכרון לטווח ארוךlong term memory) ) - משפטים טובים מותירים בנו רושם, משפטים מעולים נחרטים בראשינו לזמן ארוך. שלוש מילים בלבד נחקקות בלב ההמון לזמן רב. משפט קצר המשלב מסר חיובי, שותפות ויכולת, יכול להיות מצוטט לנצח. כנראה שיש משהו בסיסמה הזוכה למעל 5,000,000 אזכורים בגוגל. כן, Yes We Can יכול לעשות את זה. כן, You Can Too.
אין לי ספק שרבים ניתחו, מנתחים וינתחו את התופעה הפנומנלית הזו שיצרה תקדים מדהים שיצוין בספרי ההיסטוריה. הגזע האפרו-אמריקאי הצליח להעמיד נשיא בראש הפרמידה של המעצמה הגדולה בתבל וכך להתרומם מעפר העבדות ולהתבשם באבק הכוכבים.
הסיבות שיצוינו לעלייתו של אובמה יהיו רבות וייחוסו לתנאי הסביבה הפוריה שאליה נקלע עקב האכזבה מבוש, חוסר האונים שהקרין מקיין מול המשבר הכללי, מחאת בני הגזע השחור ועוד. על משקל השפעתם של הנתונים נוכל להתווכח, אך עם דבר אחד ניתן רק להסכים, הוא יודע להעביר מסרים.
העברת מסרים בפוליטיקה זו אומנות השיווק להמונים, "מכירת" יכולותיו של אדם או שירות קשה יותר ממכירת מוצר מוחשי. כאן לא ניתן לכמת בנקל את משקל החומר, יכולות הביצוע, האחריות והאריזה. כאן נדרשים ערכי אמון גבוהים במיוחד לנתינת ברכת הדרך לאדם שבו אנו בוחרים. אנו מצפים לקבל ממנו 2 דברים עיקריים, האחד שהוא מתכוון למה שהוא אומר, והשני, שהוא אכן מסוגל לבצע את כוונותיו.
לניסיונו, שפת הגוף והאינטונציה של אובמה בוודאי יש משקל רב בהעברת המסר אך סיסמתו החזקה Yes We Can עושה עבודת שיווק שלא תסולא מפז. סיסמה גאונית המכמתת בצורה נפלאה את חכמת השיווק ומעבירה 3 ערכים חשובים ובסיסיים ליישום בכל פעילות עסקית.
1. מסר חיובי (positive appeal) - השימוש ב-YES ו- Can מדגישים את החיובי. תאמרו מה כן אתם יכולים לעשות ולא מה המתחרים שלכם אינם עושים. במסרים הפורטים על שלילתו של המתחרה
הלקוח אינו מעריך מכאן את יתרונותיכם, אם תקצינו ותכפישו המצב יחמיר, אם "תלכלכו" תתלכלכו והמטרה תפוספס. באמצעות מסרים חיוביים נוצרת כלפיכם אהדה והפרמטרים שציינתם משמשים כסמן ימני בבחינת המתחרים. הלקוח מספיק מתוחכם לבדוק את המתחרה כשהוא מודע ליתרונות הייחודיים שלך.
2. אמינות (credibility) - השימוש ב- WE אומרת בפשטות אנחנו מאוחדים בדעותינו. אנו מעוניינים ש"הלקוח" ירגיש שאנחנו איתו באותו צד. האמינות שנקרין תשדר לו בבהירות ששביעות רצונו היא הצלחתנו. בפרסום מכוונים לנקודת ההסכמה המשותפת (נ.ה.מ) כממתיקים סוד עם הלקוח ומשדרים לו בו זמנית, אנחנו חושבים כמוך. בשפת המכירה הדברים נאמרים ישירות "בוא נבדוק ביחד...".
3. זיכרון לטווח ארוךlong term memory) ) - משפטים טובים מותירים בנו רושם, משפטים מעולים נחרטים בראשינו לזמן ארוך. שלוש מילים בלבד נחקקות בלב ההמון לזמן רב. משפט קצר המשלב מסר חיובי, שותפות ויכולת, יכול להיות מצוטט לנצח. כנראה שיש משהו בסיסמה הזוכה למעל 5,000,000 אזכורים בגוגל. כן, Yes We Can יכול לעשות את זה. כן, You Can Too.
* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il